فرمالیته اقتصادی-استودیو معین-کرج
پکیج طلائی عروس - استودیو معین کرج
فیلم و عکس مراسم - استودیو معین کرج
عکاسی آتلیه کودک-استودیو معین کرج
باغ عکاسی کودک شهریار
فرمالیته اقتصادی-استودیو معین-کرج

چرا باید قرارداد عکاسی و فیلمبرداری ببندیم؟

عکاسی و فیلمبرداری مراسم عروسی می تواند از مهم ترین بخش های برگزاری مراسم باشد. زیرا عروس و داماد قرار است تا سال های سال با تماشای این فیلم و عکس ها روز عروسیشان را به خاطر بیاورند. بنابراین باید همه ی کارها خوب پیش برود و تیم عکاسی و فیلمبرداری مراتب کار را به درستی انجام دهند. برای همین منظور عقد قرارداد عکاسی و فیلمبرداری لازم است.

قرارداد عکاسی شامل چه چیزهاییست؟

یک قرارداد فیلمبرداری عروسی شامل موارد و احکام مخصوصی است. در این قرارداد آتلیه عکاسی به عنوان پیمانکار و طرف اول، و عروس و داماد به عنوان کارفرما و طرف دوم شناخته می شوند. با توجه به نیاز هردو طرف، قرارداد شامل بندهای مختلفی است که به طرفین کمک می کند تا در زمان ایجاد مشکل از حقوق خودشان دفاع کنند.

اهمیت تنظیم قرارداد

هر قراردادی می‌تواند زمینه ‌ای برای ایجاد مشکلات و اختلاف باشد. برای مثال، پیمانکار ممکن است سر موقع به محل فیلمبرداری نرسد یا کارفرما بعد از عقد قرارداد، آن را فسخ کند. پس با تنظیم یک قرارداد اصولی، می‌توانیم از رخ دادن این اتفاقات جلوگیری کنیم. قراردادی که خوب تنظیم شده باشد برای هردو طرف زمینه ساز اعتماد و اطمینان است.

همچنین این مورد برای عروس و داماد اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا جشن عروسی آنها تنها در یک روز انجام می‌شود و باید همه‌چیز طبق برنامه و نظم پیش برود.

مفاد قرارداد فیلمبرداری عروسی

در عقد یک قرارداد عکاسی و فیلمبرداری عروسی وجود هر یک از بندهای زیر دارای اهمیت ویژه ای است و باید در قرارداد لحاظ شوند:

  • تاریخ عقد قرارداد؛
  • مشخصات پیمانکار (نام آتلیه، شماره پروانه کسب از اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران، آدرس دقیق، تلفن، شماره همراه، نام مدیر آتلیه)؛
  • مشخصات کارفرما (نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره همراه)؛
  • روز و تاریخ مراسم؛
  • ذکر ساعت شروع و خاتمه مراسم؛
  • تعداد دوربین حاضر در مراسم؛
  • تعداد تصویربرداران و جنسیت تصویربرداران؛
  • مبلغ ورودی آتلیه عکاسی ورودی باغ؛
  • موارد خدمات مانند: عکاسی آتلیه، عکاسی باغ، عکاسی مراسم در تالار عروسی و مراسم عقد و عکاسی اسپرت؛
  • ساخت کلیپ اسپرت؛
  • پخش کلیپ در مراسم؛
  • تصویربرداری کرین و تصویربرداری هلی‌شات؛
  • مونتاژ فیلم؛
  • آلبوم عکس (سایز و تعداد برگ و نوع جلد)؛
  • شاسی و عکس سر مجلس؛
  • لیت سرمجلسی؛
  • هزینه باغ و حمل‌ونقل تیم تصویربرداری؛
  • اطلاع از وجود برق اضطراری در آتلیه؛
  • مشخص کردن مقدار بیعانه و زمان پرداخت مابقی مبلغ؛
  • تعیین شرایط فسخ قرارداد (کنسلی، عدم اجرای تعهدات، تعیین مبلغ خسارت و غیره).

نکات حقوقی مهم در قرارداد عکاسی عروسی

قبل از امضای قرارداد، باید اطلاعات خودتان را درمورد بندها داخل توافقنامه افزایش دهید. برای همین بهتر است نکات زیر را به خاطر بسپارید:

محرمانگی و عدم افشای قرارداد

محرمانـگی یکی از مهم ‌ترین مواردی است که باید در قراردادهای فیلمبرداری و عکاسی در مورد آن صحبت شود. محرمانگی به‌ معنای این است که فیلم و عکس عروس و داماد در نزد آتلیه محفوظ می‌ماند. برای مثال، ممکن است پیمانکار از شما درخواست کند که فیلم و عکس‌هایتان را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهد. پس باید در قرارداد در مورد حق انتشار، تکثیر و پخش فیلم‌هایتان در هر کانال تبلیغاتی گفته شود.

مالکیت فکری در قرارداد

با توجه به اینکه فیلم و عکس عروسی به‌عنوان اموال فکری محسوب می‌شود، بحث حقوق مالکیت فکری (معنوی و مادی) نیز باید در قرارداد فیلمبرداری ذکر شود. در قرارداد باید ذکر شود که مالکیت فکری (مادی) متعلق به کدام ‌یک از طرفین قرارداد است تا از اختلاف در این زمینه جلوگیری شود. با تعیین این مورد، طرف دیگر نمی تواند اظهار حقی درمورد این مسئله داشته باشد.

تعیین مسائل مربوط به اختلاف در قرارداد

در هر قراردادی، لازم است بخشی به موضوع حل ‌وفصل اختلافات اختصاص داده شود. بسیاری از موضوعات که ممکن است منجر به بروز اختلافات شود، باید تا حد ممکن به‌ طور دقیق و شفاف در قرارداد، به‌همراه ضمانت، ذکر شود. بعضی از این مسائل که اغلب باعث بروز اختلاف می‌شوند:

  1. عدم تعهد آتلیه نسبت به خدمات مورد بحث در قرارداد؛
  2. وقوع حوادث غیرمترقبه و فورس‌ ماژور؛
  3. کنسل شدن مراسم عروسی (تعیین مبلغ جریمه کنسلی)؛
  4. بد بودن روتوش و پایین بودن کیفیت عکس‌ها و فیلم‌ها؛
  5. از بین رفتن بخشی از فیلم یا عکس مراسم؛
  6. شرایط حاکم بر نحوه پرداخت مبلغ

مرجع رسیدگی به اختلاف

در هر صنف مسئول حل اختلافات و مسائل پیش آمده، اتحادیه آن صنف است. در صنف عکاسی، اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران به عنوان مرجع رسیدگی به اختلاف، به این موضوع رسیدگی می کند. اما مسئله ای که مطرح است درخصوص جوار کسب است. اتحادیه تنها مسئول حل اختلاف در مواردی است که طرف دوم قرارداد (آتلیه) دارای جواز کسب باشد. جواز کسب سندی بر این موضوع است که آتلیه دارای جواز، زیرمجموعه ای از صنف و اتحادیه است. بنابراین هنگام عقد قرارداد به این مسئله که آتلیه جواز کسب دارد یا خیر دقت کنید.

کمیسیون رسیدگی به اختلاف

در اتحادیه بخشی با عنوان کمیسیون حل اختلافات وجود دارد که مسئولیت رسیدگی به شکایات با این کمیسیون است. این کمیسیون پس از دریافت شکایات، در مدتی معین آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. کمیسیون حل اختلاف نسبت به اجرای مفاد قرارداد و چگونگی اجرای آن تحقیق و بررسی نموده و نظر خود را اعلام می دارد. اما نکته مهم درخصوص بررسی شکایات این است که اگر قرارداد شما اصولی نباشد و یا مفاد آن دقیق ثبت نشده باشد، رسیدگی به آن روند خود را کامل طی نمی کند و شکایت شما با مشکل رو به رو خواهد شد.

سخن پایانی

با تنظیم یک قرارداد اصولی و درست فیلمبرداری عروسی می‌توانید از حقوق خود در زمان خطر دفاع کنید. این موضوع هم برای پیمانکار و هم برای کارفرما اهمیت دارد و کمک می‌کند تا طرفین برای انجام تعهدات خود اطمینان خاطر لازم را داشته باشند. هر قرارداد عکاسی و فیلمبرداری عروسی تابع شرایط و توافقات دو طرف است، پس مهم است که در ابتدا نیازهای مادی و معنوی طرفین به ‌درستی تعریف شوند و سپس قراردادی بین آنها تنظیم شود.

عروس
عروس و جشن
عکاسی خانواده
خانواده بارداری نوزاد کودک
تصویر برداری پرتره و هنری
پرتره و هنری
لگو خدمات عکس پرسنلی
پرسنلی
صنعتی و تبلیغاتی
صنعتی و تبلیغاتی
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

به وبسایت ما خوش آمدید ، در خبرنامه ما ثبت نام کنید

با ثبت نام در خبرنامه وبسایت ما ، از اخبار و تخفیف ها مطلع شوید

[mc4wp_form id="74"]

از اخبار و تخفیف های وبسایت ما خبردار شوید

سایدبار