اولین سوالی که برای عکاسان پیش می آید این است که برای شروع باید سرمایه زیادی برای خرید دوربین داشته باشند یا نه ؟ این یک سوال عمومی است به خصوص زمانی که بیشتر عکاسان حرفه ای از دوربین های فول فریم Nikon D850، Canon 5D IV استفاده می کنند. اما این موضوع که اندازه سنسور برای عکاسی منظره مهم است را نادیده می گیرند.
این موضوع به آن معنی نیست که استفاده از سنسور های APS-C یا حتی Micro 4/3rds ارزش زیادی ندارد. در واقع، بعضی از دوربین های ضعیف از این سنسورهای کوچک استفاده می کنند. و در بسیاری از سطوح، به راحتی با دوربین های فول فریم برتر رقابت می کنند.
اگر سرعت و راحتی برای سبک عکاسی شما ضروری است. دوربین با سنسور های کوچکتر کیفیت بسیار باور نکردنی را ارئه می دهد. برای فیلم برداری، حیات وحش، ورزش و انواع دیگر عکاسی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین های فول فریم در محدوده قیمتی مشابه دارند. در حالی که عکاسان منظره عاشق سنسورهای بزرگ با محدوده دینامیکی و مگاپیکسلی باور نکردنی است. حقیقت این است که به راحتی میتوان همان نتیجه را با استفاه از یک سنسور کوچکتر به دست آورد.
در حال حاضر، اگر به دنبال خرید اولین دوربین خود یا ارتقاء آن به یک دوربین قوی تر هستید، این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.
فاکتور محصول چیست؟
عبارت Crop Factor یا عامل برش بعد از این بخش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، بنابرای نقصد داریم در این قسمت به برسی معنی و مفهوم این عبارت بپردازیم. اگر می دانید عامل برش چیست، به بخش بعدی بروید.
ضریب برش اصطلاحی است که برای میان مقایسه لنزها و اندازه سنسورها استفاده می شود.
یک سنسور کوچکتر نسبت به یک سنسور بزرگتر میدان دید کمتری ثبت می کند. بنابراین، یک لنز ۲۴ میلی متری روی یک سنسور APS-C با ضریب برش ۱.۵ یا ۱.۶ برابری، تقریبا میدان دید یک لنز ۳۵ میلی متری در سنسور فول فریم خواهد داشت. اما در Micro 4/3rds، همان لنز ۲۴ میلی متری در بدنه فول فریم مانند ۵۰ میلی متر به نظر می رسد. زیرا آن سنسور دارای ضریب برش ۲ برابری است.
فاکتور برش برای دیافگرام لنز نیز اعمال می شود. بنابراین، یک لنز ۵۰ میلی متری با دیافگرام f/1.8 در یک دوربین ۱.۵x APS-C، همان تاری و عمق میدان را با لنز های ۷۵ میلی متری با دیافگرام f/2.7 در فول فریم ایجاد کند.
Micro 4/3rds: ویژگی های بزرگ در بسته های کوچک ارائه می شوند
این سنسورها بسیار ارزان هستند و دوربین هایی که از آنها استفاده می کنند ماشین هایی فوق العاده توانا هستند. بسیاری از تولیدکنندگان توانستند ویژگی هایی که معمولا فقط در دوربین های برتر یافت می شوند، را برای سنسور های کوچک نیز ظاهر شوند. به عنوان مثال، دوربین های Micro 4/3rds زیر ۱۰۰۰ دلار وجود دارند که قادر به فیلم برداری ۴K با سنسور های ثابت هستند که تعداد پیکسل فوق العاده ای نسبت به اندازه خود دارند.
سیستم دوربین Micro 4/3rds
سیستم دوربین Micro 4/3rds دارای پایه لنز استاندارد است. به این معنا که لنزهای ساخته شده توسط یک سازنده می توانند روی هر دوربین Micro 4/3rds قرار بگیرند. این ویژگی، باعث ایجادرقابت میان تولید کنندگان شده و شیشه های با کیفیت زیادی را با قیمت های پایین تر وارد بازار میکند.
نمونه شاخص آن پانوسونیک DC-G9 است. این دوربین زیر ۱۰۰۰ دلار به فروش می رسد. اما می تواند ۴K به صورت ۶۰ فریم برثانیه، فیلمبرداری کند. دارای اسلات کارت کارت حافظه دوگانه، مقاوم در برابر آب، حالت عکس برداری پشت سر هم باور نکردنی ۶۰ فریم در ثانیه، صفحه نمایش لمسی، و حالت تغییر پیکسل با وضوح بالا که می تواند ۸۰ پیکسل را تولید کند. این دوربین ارزان قیمت دارای مشخصات بهتری نسبت به دوربین هایی است که ۲ برابر یا حتی ۳ برابر گران تر هستند.
نقطه ضعف Micro 4/3rds چیست؟
با این حال، بزرگترین دلیلی که چرا همه عکاسان به سمت Micro 4/3 نمی روند، نویز و کاهش دامنه دینامیکی در مقایسه با دوربین های فول فریم است. هنگام عکاسی در نور کم، نویز تصویر می تواند عکس هایی را که در غیر این صورت خارق العاده هستند، خراب کند. محدوده دینامیکی کمتر همچنین به این معنی است که جزئیات زیادی در هایلایت و سایه های یک تصویر وجود ندارد و توانایی عکاس برای ویرایش عکس ها را کاهش می دهد.
همچنین میتوانید به سادگی یک تصویر HDR ایجاد کنید تا دامنه دینامیکی بیشتری نسبت به دوربین های فول فریم داشته باشید.
با کمی دانش و تخصص، Micro 4/3rds یک سیستم عالی برای کسانی است که به عملکرد شدید در نور کم نیاز ندارد. از آنجایی که دوربین هایی با این اندازه دارای ویژگی های حرفه ای هستند، دوربین های Micro 4/3rds می توانند ارزش باورنکردنی را برای عکاسان جدید فراهم کنند.
خوب است برای: مناظر (باHDR و پانوراما)، ویدئو، ورزش در فضای باز، حیات وحش، و عکاسی ماجراجویی
خوب نیست: عکاسی نجومی، پرتره، رویدادهای کم نور، محصولات یا کنسرت.
دوربین های APS-C چگونه در معادله قرار می گیرند؟
APS-C وسط اندازه سنسور جاده است.
این سنسورها بزرگتر از میکرو ۳/۴ اما کوچکتر از فرمول فریم هستند. سنسورهای APS-C کانن دارای ضریب برش ۱.۶ برابری هستند، در حالی که سونی، نیکون و فورجی از سنسور کمی بزرگتر با ضریب برش ۱.۵ برابر استفاده می کنند.
این دوربین ها عملکرد بسیار بهتری نسبت به دوربین های Micro 4/3rds در نور کم و محدود دینامیکی بسیار بهتری دارند. اما از آنجایی که آنها معمولا دوربین های سطح ابتدایی هستند، به اندازه تولید کنندگان Micro 4/3rds ویژگی های زیادی ندارند. با این حال، برای عکاسان حیات وحش و مناظره، این دوربین ها همچنان ارزش خود را حفظ کرده اند.
به ویژه برای عکاسان حیات وحش، این محصول می تواند تفاوت بزرگی در عکس های آنها ایجاد کند. سنسور کوچکتر به این معنی است که هر لنز در دوربین فول فریم می رسد. به عنوان مثال، یک لنز ۴۰۰ میلی متری در دوربین APS-C برش ۱.۵ برابر به ۶۰۰ میلی متری تبدیل می شود. از آنجایی که دوربین APS-C دارای مگاپیکسل بیشتری در یک ناحیه کوچکتر ست، تصاویر واضح تر از یک دوربین فول فریم با همان ۶۰۰ میلی متر برش خواهند بود.
دوربین های APS-C رده بالا از همان اصول میکرو ۳/۴ پیروی می کنند، جایی که معمولا همان مشخصات دوربین های فول فریم برتر را دارند، اما با نصف هزینه. این مشخصات در دوربین های فول فریم یافت نمی شوند تا زمانی که به ۵DmarkIV 2500 دلاری برسید.
انواع دوربین های ASP-C
به طور کلی، کانن، سونی و نیکون واقعا تازه شروع به توجه به آنچه مصرف کنندگان مدرن در دوربین های خود دارند، کرده اند. برای مدتی طولانی، این دوربین های فقط دوربین های جفت شده بودند که نسخه های فول فریم را خوب جلوه می داد. بسیاری از دوربین های DSLR APS-C موجود در بازار (منهای Canons 90D) به طور قابل توجهی از نظر مشخصات فیلم عقب هستند.
انواع بدون آینه مانند سری a6000 سونی این شکاف را برای خریداران پر می کند. اما هنوز به اندازه دوربین های Micro 4/3rds از ویژگی های ویدئویی غنی نیستند.
بسیار خوب است برای: ورزش، اکشن، حیات وحش و مناظره.
خوب است برای: نور کم، پرتره، رویدادها، ورزش های داخلی، فیلمبرداری و عکاسی محصول.
خوب نیست برای: عکاسی نجومی، رویداد های حرفه ای در نور کم مانند عروسی.
چرا عکاسان حرفه ای هزینه زیادی برای دوربین های فول فریم می پردازند؟
دلیل اینکه حرفه ای ها دو برابر بیشتر برای فول فریم می پردازند به چند عامل بستگی دارد.
بزرگترین دلیلی که عکاسان پرتره عاشق فول فریم هستند این است که به آنها امکان می دهد پس زمینه های تار تری داشته باشند و سوژه خود را از پس زمینه جدا کند. ولی عکاسانی که از مناظر و اشکال دیگر عکاسی می کنند، به خاطر تعدادی از مزایای دیگری که ارائه می کنند، فول فریم را دوست دارند.
بهترین ترین مزیت، عملکرد بهتر در نور کم است. به دلیل نسبت پیکسل به بدنه بزرگتر سنسور، دوربین قادر به گرفتن نور بیشتری است که منجر به تصاویر تمیز تر و با جزئیات بیشتر می شود.
محدوده دینامیکی
آخرین دلیل و احتمالا مهمترین دلیل برای عکاسان حیات وحش، محدوده دینامیکی است. محدوده دینامیکی میزان جزئیاتی است که دوربین می تواند در نقاط برجسته و سایه های یک تصویر ثبت کند.
دوربینی که محدوده دینامیکی بیشتری دارد، جزئیات بیشتری را ثبت می کند. و می تواند نقاط برجسته و سایه ها را در لایت روم و فوتوشاپ تا حدی بیشتری نسبت به دوربینی با محدوده دینامیکی پایین تری بازیابی کند.
در هنگام غروب و طلوع خورشید، این امر بسیار مهم است، زیرا صحنه ها می توانند آنقدر متضاد باشند که ثبت تمام جزئیات در یک عکس غیر ممکن است. به خصوص با سنسور های کوچک تر.
نقاط ضعف دوبین های فول فریم
نطقه ضعف دوربین های فول فریم سرمایه گذاری مورد نیاز برای تهیه دوربینی با کیفیت ۴K است. دوربین های مدرن بدون آینه این شکاف را پر می کنند. کانن و نیکون از افزودن چیزی جز مشخصات اولیه ۴K به دوربین های DSLR با قیمت های ۳۰۰۰ دلاری خود خودداری کردند.
با این حال، اکنون که سونی با ارائه این مشخصات روی دوربین های مقرون به صرفه تر، بخش بزرگی از سهم بازار خود را به خود اختصاص داده است، به نظر می رسد که آنها نیز مشتاق اضافه کردن این قابلیت هستند.
تقریبا برای همه چیز خوب است اما برای ویدیو با بودجه مناسب نیست.
آفیشیار چه دوربینی را برای عکاسان پیشنهاد می کند؟
بهترین معامله در بازار در حال حاظر Nikon D850 است. این دوربین فول فریم DSLR یکی از بهترین دوربین های دیجیتال موجود در بازار است. با وجود اینکه دوربین نیکون D850 درسال ۲۰۱۷ ساخته شد، هنوز یکی از بهترین سنسورهای ساخته شده را دارد و پر از عملکردی است که هر عکاس حرفه ای به آن نیاز دارد.
این دوربین دارای چندین اسلات کارت حافظه، عمر طولانی تر، سرعت بالا، و دارای بهترین حسگر ۴۵ مگاپیکسلی با محدوده دینامیکی ۱۴.۸ EV است. Nikon D850 را در B&H پیدا کنید، جایی که این دوربین را با تخفیفی باور نکردنی دریافت خواهد کرد.
من از زمانی که Nikon D850 منتشر شد از آن استفاده می کردم و تفاوت زیادی در عکاسی من ایجاد کرد.
فرمت متوسط چطور است؟
نکته ای در حرفه ی عکاسی وجود دارد این است که آیا به دوربینی با فرمت متوسط احتیاج دارند یا نه. این دوربین ها به دلیل داشتن سنسور های بزرگ تر که نور بیشتری نسبت به فول فریم سنتی می گیرند، به کیفیت تصویر بسیار بالا معروف هستند. همان اصولی که برای فیلم وجود دارد در عکاسی دیجیتال نیز وجود دارد.
آیا لازم است از ابتدا دوربینی با فرمت متوسط داشته باشیم؟
برای اکثریت قریب به اتفاق عکاسان، پاسخ منفی است، شما نیازی به هزیه ای حدود ۲۰۰۰۰ دلار در یک دستگاه دوربین با فرمت متوسط ندارید. در حال حاضر، این دوربین ها فقط برای عکاسانی که از مناظر عکاسی می کنند، مد پرتره پیشرفته و عکاسی محصول مفید هستند. اگر چه ممکن است این دوربین ها در این زمینه ها ارزشمند باشند، اما هنوز کاملا ضروری نیستند.
کند بودن دوربین های فمت متوسط
مشکل دیگر این است که این دوربین ها به طور دردناکی کند عکس می گیرند. به بررسی های پیرامون دوربین های فرمت متوسط Hasselblad و Fuji نگاه کنید، و گرایشی به سمت عکس برداری بیش از ۳ فریم در ثانیه و داشتن فوکوس خودکار غیرقابل اعتماد وجود دارد.
در آینده، این روند ممکن است تغییر کند. به خصوص اگر کانن، نیکون یا سونی به بازی عکاسی با فرمت متوسط بپیوندند. اما در این مرحله، هیچ دلیلی برای خرج کردن چنین پولی برای دوربین وجود ندارد، وقتی دوربین هایی با ویژگی های کامل با مشخصاتی که قبلا دیده نشده اند با نصف هزینه وجود دارد.
خوب است برای: شرکت های چند میلیون دلاری که به بالاترین وضوح و کیفیت تصویر ممکن نیاز دارند، یا پزشکان، و کلا و مهندسان با سرگرمی عکاسی
بد است برای: هنوز چیزی تعیین نشده است.
منبع: www.photographyacademy.com