تنظیم رنگ و نور یا کالیبره کردن مانیتور سالهاست که مطرح بوده است و بسیاری از یوتیوب نویسان و وبلاگ نویسان در مورد مزایای کالیبره کردن مانیتور صحبت می کنند .اما آیا واقعا لازم است؟
طبق تجربه کار بر روی تیم هایی با رایانه های مختلف، کالیبره کردن مانیتور می تواند تفاوت کوچکی در ایجاد ظاهری یکنواخت ایجاد کند. اما از آنجایی که هر کس دیگری در جهان مانیتور متفاوتی دارد، هیچ مقدار کالیبره کردن عکسهای شما را بهتر نمیکند.
این مقاله بر اساس تجربه است، به عنوان فردی که در تیمهایی برای ادیت کردن عکسها کار کرده، و به تنهایی کار کرده، گرفتن، ادیت کردن، چاپ و فروش بسیاری از آثار را انجام داده. کاملاً قابل درک است که بسیاری از عکاسان جدید دستگاه های کالیبره کردن را جدی می گیرند. وقتی شروع به کار می کنید، همیشه نگرانی های زیادی در مورد نحوه ارائه عکس هایی با بهترین کیفیت مطلق وجود دارد. و ادیت کردن واقعا بخش بزرگی از آن است.
نکته اصلی سوال کالیبره کردن مانیتور این است که چه نوع تاثیری بر عکس های شما خواهد داشت. همه می خواهند مطمئن شوند که عکس هایشان در هر صفحه نمایش به بهترین شکل ممکن به نظر می رسد. اما این هدف چقدر ممکن است؟
چطور تشخیص بدیم مانیتور مشکل دارد؟
اکثر مردم می گویند که صفحه نمایش های کامپیوتر مک بهترین ها در بازار هستند. صفحه نمایش های شبکیه، قطعات مهندسی کالیبره شده، روشن و زیبا با دقت بالا هستند. این یکی از بزرگترین دلایلی است که بسیاری از هنرمندان خارج از کشور این دستگاه ها را با نرخهای بالا خریداری میکنند. اما قیمتها باعث نمیشود که مکها در برابر نقص مصون باشند. صفحه نمایش هایی وجود دارند که نیمه سبز و نیمه سرخابی هستند. هیچ مقدار کالیبره کردن قادر به رفع آن نبود زیرا کالیبره کردن فقط میتواند تنظیمات را در کل تنظیم کند.
بهترین راه برای بررسی اینکه آیا مانیتور شما از این نقص رنج میبرد این است که فتوشاپ را باز کنید و یک لایه خالی به رنگ خاکستری میانی ایجاد کنید. سپس تصویر را تمام صفحه کنید و با دقت به هر دو سمت چپ و راست صفحه نگاه کنید. این کار را هر بار که برای اولین بار مانیتور را روشن می کنید و دوباره یک ماه پس از در اختیار داشتن مانیتور انجام دهید. حتی اگر تفاوت جزئی وجود داشت، فوراً آن را برگردانید.
چرا صفحه نمایش ها متفاوت اند؟
داشتن صفحه نمایشی که نصف آن یک رنگ و نصف دیگر آن تنها بخشی از معادله است. این مشکلی است که بسیاری از مردم دارند و حتی متوجه آن نمی شوند. این بدان معناست که هر کسی که به تصاویر شما نگاه می کند، آن را کمی متفاوت از شما می بیند. و باز هم، هیچ کالیبره کردنی نمی تواند این واقعیت را تغییر دهد که تصاویر در یک صفحه نمایش متفاوت به نظر می رسند.
هنگام مشاهده تصاویر در شب، افراد صفحه نمایش خود را کم نور می کنند. این کار سفیدها و هایلایت ها را تغییر می دهد. برخی از تصاویر در اواسط روز با روشنایی کامل روی صفحه نمایش کامپیوتر شگفتانگیز به نظر میرسند، و بعد از آن در شب زمانی که صفحهنمایش را برای کاهش فشار چشم کم میکنم، عجیب به نظر میرسند.
البته قضیه در موبایل خیلی فرق میکنه. این صفحهنمایشها معمولاً صفحههای اولد هستند که در مقایسه با نمایشگرهای رایانهای که باید برای سرعت و رزولوشن بالا در تمام زوایای دید طراحی شوند، واضح، روشن، متضاد و هیجانانگیز باشند. این بدان معناست که برخی از تلفنهای همراه تصاویر شما را با رنگهای واضحتری نسبت به آنچه که در مانیتور خود دیدهاید نشان میدهند. آنها همچنین روشنتر هستند و ممکن است برخی جزئیات را در سایهها نشان دهند که هنگام ادیت کردن در مانیتور کالیبره شده خود نمیدانستید وجود دارد.
بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که وقتی می خواهید در فضای مجازی بگذارید، تصاویر خود را تا حد امکان در دستگاه های مختلف بررسی کنید. هر بار برای درست کردن آن به مقداری آزمایش نیاز دارد.
افرادی که کالیبراتور می فروشند نمی توانند صفحه نمایش خود را به شما نشان دهند!
هر پست وبلاگ یا ویدیوی یوتیوب که در مورد کالیبره کردن صحبت می کند سعی می کند قبل و بعد عکس های صفحه نمایش خود را به شما نشان دهد. اما مسئله این است که شما نمی توانید آن را با یک اسکرین شات نشان دهید. اسکرین شات نشان می دهد که کامپیوتر چه چیزی را نشان می دهد، نه اینکه شما چی میبینید.
در مورد تصاویر خروجی گرفته شده هم همینطور است. در مورد داشتن مانیتوری که بیش از حد سرخابی است، باید گفت که شما را مجبور می کند تا تصاویر خود را سبزتر ادیت کردن کنید. اما تفاوت ها اغلب آنقدر ظریف هستند که مردم هرگز متوجه آن به عنوان یک مشکل در مانیتور خود نمی شوند.
تنها زمانی که مشکل ساز می شود، زمانی است که روی پروژه های در چندین مانیتور کار کرده ام. در آن مرحله، مشخص بود که کدام مانیتورها یک رنگ هستند و کدام یک رنگ دیگر. اما حتی کالیبره کردن صفحه نمایش هایی که خیلی سرخابی بودند نیز مشکل را حل نکرد. به ویژه با توجه به این واقعیت که مشتری حتی هرگز مشکلی را مشاهده نمی کند.
بنابراین وقتی تصاویر قبل و بعد را در یک وبلاگ یا ویدیوی یوتیوب می بینید، این ادیتور است که در حال ادیت کردن عکس است تا سعی کند تفاوت عمده ای را به شما نشان دهد. آنها تفسیر خود را در تصویر قرار می دهند و به شما نشان نمی دهند که مانیتور واقعاً چه چیزی را نشان می دهد.
کالیبره بودن مانیتور برای چاپ
چاپ در واقع بسیار شبیه به دیدن تصاویر روی مانیتور است، زیرا سناریوهای مختلف باعث می شود چاپ متفاوت به نظر برسد. آن را در نور کامل مشاهده کنید، و ممکن است صاف و غیر الهام بخش به نظر برسد. اما در شب، هنگامی که توسط لامپ های رشته ای روشن می شود، همان چاپ ممکن است فوق العاده باشد.
این یک مشکل رایج است. و این چیزی است که هنرمندان برای مدت طولانی در مورد آن می دانند. ادیت در شرایط نوری مختلف می تواند طرز فکر ما را در مورد ادیت هایمان تغییر دهد و این می تواند بر ظاهر آن در طول روز تأثیر بگذارد.
تنها راه برای اطمینان از دریافت نتایج مورد نظرتان این است که پرینت های آزمایشی تهیه کنید و آنها را در شرایطی که قرار است دیده شوند مشاهده کنید. ایده خوبی است که بیاورید چند چاپ کوچک آزمایشی روی کاغذ مورد نظرتان، و قبل از چاپ و قاببندی در اندازه کامل، ببینید که چگونه به نظر میرسند.
اما اگر چاپی بد به نظر برسد، به ندرت مقصر مانیتوری است که روی آن ادیت کردن شده است. مگر اینکه آن مانیتور در سال ۲۰۰۲ ساخته شده باشد، با استانداردهای مدرن یا وضوح و رنگ مطابقت دارد. و اگر اینطور نیست، مطمئناً میدانید که مانیتور شما را قبل از رسیدن به مرحله چاپ نگه میدارد.
تئوری این است که یک صفحه نمایش کالیبره شده به شما کمک می کند تا رنگ سفید را تا حد امکان سفید نگه دارید. به این ترتیب هیچ تغییر رنگ غیرطبیعی در تصاویر حاصل نمی شود.
چگونه یک مانیتور کالیبره شده می تواند نحوه ادیت کردن من را تغییر دهد
اکثر مانیتورهای مدرن تغییرات بسیار ظریف تری نسبت به قبل دارند.
یعنی چیزی که تفاوت بزرگتری در ادیت کردن شما ایجاد میکند، زمان روز و شرایط نوری است که تصویر تحت آن ادیت کردن شده است. خلق و خو، خلق و خوی و تجربه نیز نقش بسیار زیادی در نتیجه ادیت کردن بازی می کند. این ابزارهای کالیبره کردن نور محیط اطراف شما را هنگام کالیبره کردن مانیتور مقایسه می کنند. بنابراین زمان روز حتی میتواند نقش مهمی داشته باشد – مگر اینکه در سیاهچال بدون پنجره ادیت کنید.
با و بدون کالیبره کردن، میتوانید ببینید که زمان روز بر عکسهای بهدستآمده تأثیر میگذارد. به عنوان یک آزمایش، به یکی از تصاویر مورد علاقه خود برگردید و آن را با آنچه امروز می دانید دوباره ادیت کنید. به شما تضمین می کنم که حتی تنها شش ماه بین تصاویر تفاوت اساسی ایجاد خواهد کرد.
تصاویر خود را تا حد امکان تست کنید. این همان چیزی است که بهترین عکسها را در اختیار شما قرار میدهد – حتی اگر همه چیز را کالیبره کرده باشید، آزمایش تنها معیاری است که اطمینان میدهد عکسهای شما در هر جایی که دیده میشوند خوب به نظر میرسند.
به جای خرید کالیبراتور چه کار کنم؟
ساده ترین کاری که می توانید برای یکنواخت کردن همه تصاویر خود انجام دهید استفاده از کارت خاکستری هنگام عکاسی است.
از کارت خاکستری در شرایط ابتدای عکاسی خود عکس بگیرید و بر اساس آن تراز سفیدی را ایجاد کنید. این ارزان ترین و بهترین راه برای به دست آوردن نتایج دقیق در هر زمان است. هنگامی که تنظیمات درست را فهمیدید، می توانید تعادل رنگ سفید را متناسب با حال و هوای عکس های خود تنظیم کنید.
پس از آن، تنها راهی که می توانید نحوه نمایش آن را در صفحه های دیگر توضیح دهید این است که دائماً عکس های خود را آزمایش کنید. آنها را روی چندین تلفن، آی پد، رایانه های کاری – هر دستگاهی که دارید، آپلود کنید و آنها را مقایسه کنید. تفاوت در عکس های شما فاحش خواهد بود. اما اگر آن را روی آن صفحهها خوب جلوه دهید، این احتمال وجود دارد که تقریباً در هر صفحهای که با آن روبرو میشود خوب به نظر برسد.