عکاسی مد یا مدلینگ شاخه ای از عکاسی تبلیغاتی است که منحصرا به عکاسی از لباس، مد و فشن و زیورآلات تعلق دارد.
ریشه های این سبک به دوره ی ویکتوریایی انگلستان باز می گردد که زنان اشراف با لباس های فاخر و جواهرات گران قیمت در قاب تصویر قرار می گرفتند. امروزه از این سبک در تبلیغات برندها و محصولات خاص دنیای فشن و استایل استفاده می شود. که صد البته طرفداران زیادی پیدا کرده است. روزانه در شبکه های اجتماعی و جلد مجلات مختلف، صدها مرد و زن را می بینیم که پوشش هایی متفاوت از مارک های مختلف را به نمایش گذاشته اند.
نیازمندی های عکاسی مد و فشن
دوربین
برای عکاسی در هر سبکی که باشد، دوربین اولین وسیله ای است که به آن نیاز پیدا می کنید. مانند دیگر زمینه های عکاسی دوربین عالی و بی نقصی برای عکاسی فشن وجود ندارد. بنابراین باید اول اهداف خود را مشخص کنید تا ببینید چه لنز و دوربینی برای شما مناسب تر است. برای این منظور باید خیلی از نکات مانند محیط عکاسی، محصولی که عکاسی می شود، نور و… را در نظر بگیرید.
نورپردازی
نورپردازی از مهم ترین فاکتورها در عکاسی مدلینگ است. چه در محیط بسته باشید و چه در فضای باز نیازمند تمرین و آمادگی برای این موضوع هستید. سیستم های نورپردازی زیادی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید، از فلاش های بزرگ تا فلاش های کوچک و اکسترنال قابل حمل.
زاویه ی مناسب در عکاسی مدلینگ
پیدا کردن زاویه ی مناسب برای عکاسی از مدل می تواند تاحدودی برای تازه کار ها دشوار باشد. همچنین باید بدانید هر محصول به چه زاویه دیدی برای بهتر دیده شدن احتیاج دارد. برای مثال شما نمی توانید از یک گردنبند با فاصله زیاد و وقتی که مدل عکاسی نیم رخ ایستاده به درستی عکاسی کنید. در وهله اول سعی کنید زوایای مختلف را بشناسید و برای عکاسی از محصولات مختلف تمرین کنید.