آشنایی با عکاسی خبری
عکاسی خبری چیست؟ این نوع عکاسی که به فتوژورنالیسم نیز شهرت دارد شاخه ای از عکاسی است که اخبار و اتفاقات روز دنیا را به زبان تصویر به نمایش می گذارد. در واقع عکاسی مطبوعاتی یا خبری وظیفه ی ثبت یک رویداد را بر عهده دارد. مهم ترین مسئله در ایجاد یک عکس خبری این است انتقال حس لحظه است. یک عکاس خبری تمام تلاش خود را می کند که اتفاق مورد نظر را در یک عکس به نمایش بگذارد.
با توجه به اینکه انتقال یک داستان از طریق داستان یک اتفاق بسیار جالب است؛ اما عکاسی خبری صرفا بر اساس این تعبیر نمی تواند به یک قاب بندی محدود شود. مهم ترین رسالت عکس خبری آگاه کردن مخاطبان از داستان در حال تکوین است.
ویژگی های عکاسی فتوژورنالیسم
عکاس خبری وظیفه دارد که احساسات را دست نخورده ثبت کند. این شاخه ی عکاسی مانند عکاسی پرتره، یا عکاسی تبلیغاتی بر اساس اتفاقات داخل صحنه ی عکاسی جهت یابی نمی شود. یک عکاس حرفه ای در زمان برداشت یک عکس باید چنان جزء محیط شود تا کسی حضور او را احساس نکند. عکاسان خبری مشاهده گر هستند نه هدایت کننده، که به سوژه های خبری اجازه می دهند در برابر دوربین آن ها عرضه اندام کنند.
عکاسی خبری یک هدف والا را دنبال می کند به این مفهوم که با استفاده از تصاویر یک داستان را بهتر از یک گزارش و نوشته تفهیم می کند. این شاخه از عکاسی همگام با اتفاقات روز جریان دارد. عکاسان خبری نگاهی کاملا بی طرفانه دارند. آن ها از هیچ گروهی طرفداری نمی کنند و صرفا به عنوان روایتگر عمل می کنند. این نوع عکاسی باید داستان گویی کند. عکس های خبری معمولا با توضیحات کوتاه همراه هستند. عکاسان خبری به زیبایی شناسی توجه زیادی نشان می دهند. این امر به جای توجه اقشار مختلف کمک می کند.