تا حالا برایتان پیش آمده با دیدن عکس یک لباس، کفش یا هرچیز دیگری دلتان بخواهد آن را داشته باشید؟ یا وقتی عکس غذاهای منوی یک فست فود را نگاه می کنید یکباره دلتان بخواهد یک برگر چرب و چیلی با پنیر فراوان سفارش دهید؟ درحالی که اصلا رژیم هستید! بخش زیادی از چیزهایی که ما برای خرید انتخاب می کنیم بعد از سلیقه ما و کیفیت، به همین تصاویر زیبا و گاهی وسوسه انگیز در عکاسی صنعتی بستگی دارند…
عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی شاخه ای از عکاسی است که با اهداف تجاری انجام می شود. حال یا برای فروش محصولی یا برای معرفی خدمات یک سازمان یا شرکت. درواقع عکاسی صنعتی یعنی معرفی ویژگی های یک محصول یا خدمت به شکلی که قابل دیدن باشد. می توانم بگویم در صنعت امروزی، این عکس ها هستند که نبض یک کسب و کار را زنده نگه می دارند.
شاخه های عکاسی صنعتی
۱. عکاسی تبلیغاتی
با اینکه به نظر می رسد عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی مترادف یکدیگر هستند، اما تفاوت های جزیی دارند. در عکاسی صنعتی تنها ماهیت خود کالا مهم است. شما در کادر عکاسی معمولا فقط همان محصول را می بینید، نه چیز دیگری! چون هدف تمرکز روی خود کالا است نه کاربرد ها یا قابلیت هایش . در نتیجه معمولا روی زمینه سفید یا مشکی عکاسی می شود.
اما در عکاسی تبلیغاتی، شما ممکن است توضیحاتی نوشته شده روی عکس محصول ببینید. یا در پس زمینه آن از وسایلی استفاده شود که مربوط به کاربرد محصول باشد. مانند عکس های تبلیغاتی بعضی محصولات آرایشی که پس زمینه های خاصی دارند.
همچنین در عکاسی تبلیغاتی بعضی محصولات از مدل انسانی هم استفاده می شود که برای جذابیت بخشیدن به معرفی کالا هاست.
عکاسی تبلیغاتی هم زیرشاخه هایی دارد که بعد از معرفی شاخه های عکاسی صنعتی توضیح داده می شود.
۲. عکاسی معماری
عکاسی معماری کمی از سوژه های کوچک فاصله می گیرد و به سوژه های بزرگ نزدیک می شود. این شاخه همانطور که از اسمش پیداست مخصوص معرفی سازه ها، ساختمان ها یا هر مکان دیگری است. عکسی که از یک فضا به چشمان مخاطب می رسد باید به او حس جذابیت و مخصوص بودن فضا را بدهد. حال می توان از هر ابزاری برای ایجاد این حس استفاده کرد.
۳. عکاسی خودرو
شاید برای کسی که سال ها پس انداز کرده تا خودروی خوبی بخرد کیفیت و استحکام و برند دلخواه خودرو مهم تر باشد. اما چطور می شود بدون تصویری کامل و دقیق اشتیاق او را برای فکر کردن درمورد خرید خودرو برانگیخته کرد؟ حالا هرچقدر هم تعریفش را بشنود…
این نوع عکاسی به فروشندگان خودرو و کمپانی ها کمک می کند ظاهر واقعی خودرو و طراحی آن را در ذهن مشتری هایشان ترسیم و ثبت کنند.
۴. عکاسی جواهرات
عکاسی جواهرات قلب صنعت جواهرات را تشکیل می دهد. در صنعت جواهرات رقابت تنگاتنگی در جریان است. خریداران آن نه تنها برای ارزشمندی اش هزینه می کنند، بلکه زیبایی و خاص بودن آن را هم در کنارش طلب می کنند. پس اگر در این صنعت فعالیت می کنید از عکاسانی استفاده کنید که بلد باشند چگونه تمام زیبایی محصول شما را به گونه ای خاص به تصویر بکشند.
همچنین نکته ی دیگری که در عکاسی از جواهرات مطرح است، دقت کنید که عکس گرفته شده با نمونه ی واقعی یکسان باشد. چون در بعضی عکس ها مانند عکاسی از سنگ های قیمتی، رنگ ها بعد از عکاسی، از نمونه طبیعی متفاوت می شوند.
۵. عکاسی سفر
با سرازیر شدن سیل بلاگرها در سفر به ترکیه چه اتفاقی افتاد؟ هر کدام از این بلاگرها با به نمایش گذاشتن تصاویر شهرها و جاذبه هایی که رفتند، علاقمندان به مسافرت را برای سفر کردن به کشور همسایه تشویق کردند.
هدف عکاسی سفر هم مشابه همین موضوع است. عکاسانی به کشورها، شهرها و مناطق خاصی سفر می کنند و تصاویری را تهیه می کنند. این عکس ها نه تنها در افزایش سفر به این مناطق تاثیر دارند، بلکه فرهنگ و جغرافیاهای خاص را به وسیله تصاویر به مخاطبان هدف معرفی می کنند.
زیرشاخه های عکاسی تبلیغاتی
عکاسی از سبک زندگی
این نوع عکاسی بخشی از عکاسی تبلیغاتی است. سوژه ها در طبیعی ترین حالت در محیطی شبیه سازی شده به اتفاقات روزمره و طبیعی زندگی نمایش داده می شوند. با این کار مخاطب حس همذات پنداری با آن تصاویر پیدا می کند و به این فکر می کند در شرایط مشابه، او هم باید همچین محصولی را تهیه کند یا از چنین خدماتی بهره ببرد.
عکاسی ۳۶۰ درجه
احتمالا با این نوع عکس ها هنوز زیاد مواجه نشده باشید، چون روش خلاقانه و جدیدی است که حدود یک سال است در ایران پا به عرصه تبلیغات گذاشته. در این نوع، از تمام زوایای محصول عکاسی می شود و به نوع خاصی منتشر می شود.
عکس های ۳۶۰ درجه به شما این اجازه را می دهند تا محصول را فقط یک بعدی و از یک سمت نبینید. بلکه می توانید با چرخاندن عکس از تمام زوایا محصول را به صورت ۳بعدی بررسی کنید. انگار که واقعا در دستان شماست!
مشاهده ی نمونه ۳ بعدی _ عکاسی ۳۶۰ درجه موبایل
عکاسی سیاه و سفید
عکاسی سیاه و سفید هم سبک خاصی از معرفی یک محصول است. دیگر رنگ ها حضور ندارند تا توجه بیننده را بگیرند. در اینجا کارکرد محصول است که خودنمایی می کند.
اگر کسب و کاری دارید که معرفی کارکرد محصولات مهم تر است، از این روش می توانید استفاده کنید.
مزایای استفاده از عکاسی صنعتی
بالا بردن سطح برتری برند
عکس های باکیفیت و خوبی که معرف یک کالا باشند، باعث اعتماد بیشتر مشتری نیز می شوند. چون می تواند علاوه بر توضیحات نوشتاری ظاهر محصول را نیز ببیند و بررسی کند. در نتیجه برند یا محصول شما بیشتر در میان متقاضیانش جا باز می کند.
بالا بردن سطح آگاهی مشتری
با دید کامل تر نسبت به محصول یا خدمات از طریق تصاویر، مشتری از چیزی که قرار است بخرد اطلاعات بیشتری کسب می کند. اینکه محصول چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد با تصاویر خیلی راحت تر به مشتری اطلاع داده می شوند.
حتما عکاس حرفه ای لازمه؟
در آخر اگر صاحب کسب و کاری هستید و به دنبال انتشار تصاویر محصولاتتان هستید به این نکته توجه کنید. در بازار رقابتی امروزه و مشتری های پر مشغله اش، تصاویر محصول شما فرصت زیادی برای خودنمایی ندارند. پس باید عکس هایی که می گیرید نه تنها اصولی باشند، بلکه نظر بیننده را جلب کنند.
اجباری در انتخاب عکاس برای شما نیست. می توانید حتی خودتان عکاسی کنید. اما به عنوان کسی که مدت زیادی زمانم را در این راه هدر دادم، پیشنهاد من همکاری با فردی است که در این کار ماهر باشد. چون هم یادگیری عکاسی اصولی زمان بر است و هم امکانات و حوصله فراوانی می خواهد.
تا زمانی که از یک عکاس کاربلد می خواهید از محصولاتتان عکاسی کند، شما هم می توانید روی توسعه دادن کسب و کارتان تمرکز کنید. البته عکس های باکیفیت تر و بهتر روی فروش شما نیز تاثیر دارند.