عکاسی یکی از گستردهترین هنرهایی بوده که شاخههای متعددی را دربرمیگیرد. از جمله پرکاربردترین حوزههای عکاسی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، تصویر برداری صنعتی و عکاسی تبلیغاتی میباشد. بسیاری از افراد بر این باورند که تصویر برداری صنعتی و عکاسی تبلیغاتی هر دو یک حوزه از این هنر گسترده میباشند. درحالی که هر یک از این حوزههای عکاسی ساز و کار مربوط به خود را داشته و کاربرد متفاوتی دارد. در این مقاله از افیشیار قصد داریم به بررسی تصویر برداری صنعتی و تبلیغاتی پرداخته و این دو حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.
آنچه در این مطلب می خوانید …
عکاسی صنعتی چیست؟
کاربرد تصویر برداری صنعتی
انواع تصویر برداری صنعتی
عکاسی تبلیغاتی چیست
انواع تصویر برداری صنعتی
هزینه های عکاسی صنعتی
عکاسی در ایران چگونه است؟
عکاسی صنعتی چیست؟
این نوع عکاسی که به منظور معرفی همه جانبه یک محصول ،خدمات و نحوه فرایند تولید محصول انجام میشود،که معمولا شرکت ها تولیدی ها از ان در بروشور ها تبلیغات،پوستر،کاتالوگ وفروشگاه های انلاین استفاده میکنند که برای مثال وقتی از یک ماشین عکس میگیریم باید جوری باشه که تمام جزئیات ان را به نمایش بگذاریم. این رشته از عکاسی در ایران درحال رشد است وشرکت ها وتولیدی های زیادی از عکاسی صنعتی وتبلیغاتی داخل ایران،در حوضه مارکتینگ و بازاریابی و توسعه کسب کار استفاده میکنند.
هزینه تصویر برداری صنعتی چگونه است؟
قیمت عکاسی صنعتی یک قیمت پایدار وثابت نیست وطبق لوکیشن ، سوژه، اندازه سختی کار،تجهیزات عکاسی،مسافت گرفتن عکس،وتعداد عکس مشخص شود وممکن است هزینه ها از ۱ملییون تا چند صد ملییون برای یک پروژه عکاسی متغیر باشد.
انواع تصویر برداری صنعتی چیست؟
عکاسی تبلیغاتی:
این نوع عکاسی یکی از زیر مجموعه های عکاسی صنعتی است که برای زیبا جلوه دادن و نمایش محصول به طوری که افراد را به خرید آن محصول جذب میکند و معمولا این نوع عکاسی
به نور پردازی و یک ایده زیبا وخلاقانه نیاز دارد برای مثال وقتی از یک گوشی بخایم عکس تبلیغاتی بگیریم جوری میگیریم ک آن را با زیبایی تمام وجذابیت بالا نشان دهیم که هرچه بک گراند و نور پردازی زیبا تری داشته باشد باعث جذب بیشتر فرد بیننده میشود.
عکاسی معماری:
عکس معماری هم یکی از زیر مچموعه های تصویر برداری صنعتی است از یک سازه مانند خانه، شرکت ، تولیدی یا حتی مکان تاریخی گرفته مشود که در این نوع عکاسی عکاس سعی دارد سازه را به بهترین نحو ممکن
Llبه مخاطب نشان دهد برای مثال وقتی بخواهیم عکسی جذاب از یک بنا تاریخی بگیریم سعی میکنیم ان را به بهترین نحو ممکن در
عکس به نمایش بگذاریم طوری که تمام نمای ساختمان با جزئیات در عکس بیوفتد وبه کامل ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته شود.
عکاسی خط تولید:
تصویر برداری خط تولید یکی از زیر مجموعه دیگری از عکاسی صنعتی یا فرایند ثبت تصاویر و فیلمهای مربوط به خطوط تولید و فرآیندهای صنعتی است که برای نظارت، آموزش، ارزیابی عملکرد استفاده میشود.
مزایای عکاسی خط تولید:
کمک به ارتقای کنترل کیفیت محصولات
ثبت و نگهداری اطلاعات برای ارزیابی و بهبود عملکرد خط تولید
آموزش و آگاهی بخشیدن به کارکنان در مورد فرآیندهای تولید
افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها از طریق شناسایی مسائل و بهبودات قابل اجرا
افزایش شفافیت در فعالیتهای تولید و پاسخگویی به نیازهای مشتریان
پرتره تجاری:
پرتره تجاری یک نوع عکاسی حرفهای است که یکی از زیر مجموعه های تصویر برداری صنعتی است که برای تبلیغات، مارکتینگ یا نمایش تجاری محصولات یا خدمات استفاده میشود. این نوع عکاسی به منظور جلب توجه مخاطبان و افزایش فروش استفاده میشود.
انواع عکاسی معماری
عکس از نمای بیرون ساختمانها
عکاسی داخلی بناها
عکس هوایی از پروژههای ساختمانی
عکاسی پانوراما
ساخت تایملپس از بناها
انواع عکاسی تبلیغاتی
عکس از محصول:
عکاسی محصول به محبوبیت کالا بین مردم و بالا رفتن فروش کمک میکند، ما هرچه عکس بهتری بگیریم امکان جذب مشتری بیشتر میشود برای مثال عکس از غذا هرچه عکس را با جذابیت بالاتری بگیریم فرد بیننده بیشتر جذب عکس،و تحریک به امتحان آن غذا میشود.
تصویر برداری صنعتی عکاسی مدلینگ:
عکاس مدلینگ هم یکی از زیر شاخه های عکاسی تبلیغاتی است که در ان از یک مدل برای تبلیغ استفاده میکنند. برای مثال تبلیغ یک لباس، وقتی میخواهند از یک لباس به روش مدلینگ عکاسی کنند آن مدل ان لباس را میپوشد و از او عکس میگیرند که هم باعث جذابیت بالا میشود و هم توجه فرد را جلب میکند.
انواع عکاسی محصولات
مزایای تصویر برداری صنعتی چیست؟
بیشتر شدن برتری محصول
بالارفتن اگاهی مشتری از مشخصات محصول
افزایش فروش کالا
کمک بازاریابی محصول